Als mijn kinderen naar school zijn, pak ik (Roland) mijn fiets en rijd naar het kantoor van BlueTea. Het is slechts 10 minuten fietsen en dan zit ik al op mijn werkplek. Het maken van software, wat bij BlueTea hoofdzakelijk de werkzaamheden zijn, gebeurt uiteraard met een snelle ontwikkel pc. Alle processen die daar bij horen beheren we dan ook via de pc. Software maken is namelijk meer dan alleen code intikken. Het proces begint voor mij meteen nadat een klant interesse heeft getoond in onze software oplossingen. Hij wil dan graag de mogelijkheden van een serious game gebruiken om medewerkers te trainen op specifieke werkprocedures van de organisatie. In de begin fase is het vaak nog moeilijk om te bepalen wat de klant precies wil maar we proberen dan toch een schatting te maken van de kosten voor het bouwen van een oplossing die past bij de klant. Gelukkig hebben we voldoende ervaring en voorbeelden om hier een gedegen inschatting van te maken. Samen met onze sales afdeling resulteert dit in een offerte voor de klant.

Als de offerte geaccepteerd wordt gaat het software creatieproces beginnen. Allereerst proberen we zo veel mogelijk kennis over de procedure van de klant te vergaren zodat we dit in de training kunnen verwerken. Om de training leuker en interessanter te maken passen we waar mogelijk gamification toe. Dit houdt in dat we elementen die je ook in videogames ziet zoals leaderboard, avatars en rankings toevoegen, waardoor gebruikers geprikkeld worden om zo goed mogelijk te presteren. Alles bij elkaar levert dit een projectdocument op wat vertaald gaat worden in software.

In mijn functie als projectmanager probeer ik de verwachtingen van de klant goed te managen en aan de andere kant moeten de software engineers voldoende sturing krijgen bij het ontwikkelen van de applicatie. We gebruiken bij BlueTea een mooie Agile scrum software tool. Deze helpt ons om een groot software project op te delen in kleine overzichtelijke werktaken. Hierdoor krijgen en houden zowel de klant als wij zicht op de voortgang van het project. Daar waar nodig spring ik ook bij  in het software creatieproces. Tegen het einde van een project wordt veel aandacht besteed in het testen van het product. Na verloop van tijd word je zelf bijna expert van materie waar je van te voren nog weinig tot niks van af wist.

De ultieme testers zijn personen die nog geen affiniteit met de procedure, game of klant hebben. Je zou – bij wijze van spreken – jouw kinderen kunnen “consulteren” alhoewel zij wellicht alleen maar oog voor de “leuke” dingen hebben: “Kijk papa als je het fout doet valt die man op de grond”. Het testen bij BlueTea  wordt dan ook gedaan door BlueTea-medewerkers die niet betrokken zijn geweest bij het ontwikkelproces. Juist door hun onwetendheid ontdekken zij ‘bugs’ die aangepast moeten worden.